Üldhuviteenused
Vesi ja kanalisatsioon
Oma kinnistu veevärgi ja kanalisatsiooni korrashoiu eest vastutad Sina ise.
Gaas
Jäätmevedu
Post
Elekter
Elektri tarbimiseks tuleb sõlmida leping võrguettevõtja ja elektrimüüjaga. Võrguettevõtjaga sõlmitakse võrguleping võrguteenuse kasutamiseks ja elektrimüüjaga elektrileping elektri ostuks. 2013. aasta alguses avanes elektriturg ja tarbijatel on võimalus valida elektrimüüjat. Võrguettevõtjat valida ei saa ja võrguleping tuleb sõlmida jaotusvõrguettevõtjaga, kelle teeninduspiirkonnas Sinu tarbimiskoht asub.
Et vabal elektriturul hästi toime tulla, tuleb elektrilepingu sõlmimisel olla tähelepanelik ja teha piisavalt eeltööd. Järgnevad näpunäited annavad ülevaate sellest, millele Sa elektriostjana mõtlema peaks.
Elektrimüüjad teevad Sulle pakkumise, arvestades Sinu eelnevat tarbimist (tarbimise mahtu ja aega). Hinnastamismudeleid on laias laastus kolm: fikseeritud hinnaga, osaliselt muutuva hinnaga ja muutuva hinnaga ehk börsihinnast sõltuv pakett. Viimane pakett sarnaneb elektri pakkumisega üldteenuse korras, mille puhul ei ole elektri hind ette teada, vaid sõltub börsil iga päev toimuvatest liikumistest.
Enne elektrilepingu sõlmimist:
- küsi pakkumisi vähemalt kahelt-kolmelt elektrimüüjalt ning võrdle neid, pöörates tähelepanu lepingutingimustele ja hinnale;
- tea, et elektripakette on Sul võimalik võrrelda ka mitmes võrdlusportaalis;
- võta aega ja tutvu põhjalikult lepingu tingimustega ning küsi vajadusel täpsustavaid küsimusi;
- tee endale selgeks, kas ja kuidas on võimalik lepingut lõpetada või paketti vahetada, kas tuleb esitada elektrinäit ning mis juhtub siis, kui unustad näidu esitada;
- tee endale selgeks, millal pead arve tasuma ja mis võib juhtuda siis, kui jääd maksmisega hiljaks;
- uuri, kuidas hakkab ettevõtja Sind riketest ja plaanilistest elektrikatkestustest teavitama ning kuidas ja kellele pead Sina riketest ja elektrikatkestustest teada andma, samuti kuidas ja kellele esitada kaebust.
Kui tahad uuest kuust uut elektrilepingut, pead uue lepingu elektrimüüjaga sõlmima 7 päeva enne uue kuu algust.
Arvesta, et lepingu lõpetamisest tuleb Sul energiamüüjale teatada ette vähemalt 30 päeva. Kuna müüja vahetus saab toimuda vaid kalendrikuu vahetusel, on mõistlik lepingu lõpetamisest teada anda samuti kuu vahetusel. Näiteks, kui soovid uue elektrimüüja teenuseid kasutama hakata detsembrist, pead oma senisele elektrimüüjale lepingu lõpetamisest teada andma hiljemalt 1. novembril.
Elektrimüüjad teevad aktiivselt pakkumisi, seda ka telefoni ja interneti teel. Pea meeles, et kui sõlmid sidevahendi vahendusel lepingu, on Sul õigust sellest põhjendusi esitamata taganeda 14 päeva jooksul.
Pea meeles!
- Kulutuste kontrolli all hoidmiseks mõtle läbi, kuidas saaksid elektrit säästa ja kas Sul oleks võimalik oma tarbimist ööpäevas ühtlasemalt jaotada. Elektri hind börsil on reeglina odavam öötundidel.
- Kui Sa ei oska või ei soovi elektrimüüjat valida, on elekter tagatud üldteenusega, kuid Sa pead arvestama, et see ei pruugi olla kõige soodsam. Üldteenuse hinna aluseks on eelmise kuu keskmine kaalutud turuhind, millele lisatakse elektrimüüja kasumiprotsent.
Avatud elektrituru lepinguid on võimalik sõlmida mitmel viisil: internetis, telefoni teel, ettevõtte esinduses, postkontoris, mõnel üritusel, kaubanduskeskuses või isegi koduukse taha tulnud müügimehe abil. Sinu õigused tarbijana, eelkõige taganemisõigus sõltub sellest, millisel moel lepingu sõlmid.
- Kui sõlmid lepingu internetis, saad sellest ilma põhjendusi esitamata taganeda 14 päeva jooksul.
- Kui nõustud lepingu sõlmimisega telefonitsi tulnud müügikõne käigus, on Sul lepingust taganemiseks samuti 14 päeva aega. Müügikõne käigus lepingu sõlmimisel peab ettevõtja telefonitsi edastatut kinnitama püsival andmekandjal ja tarbija peab oma tahet olla telefoni teel võetud kohustustega seotud kinnitama kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis, nt e-kirjade vahetamise teel.
- Kui sõlmid lepingu elektrimüüja esinduses või postkontoris, siis Sul 14-päevast taganemisõigust pole. Lepingu saad lõpetada, teatades sellest elektrimüüjale kuu aega ette.
- Kui sõlmid lepingu mõnel üritusel või kaubanduskeskuse fuajees Sulle ootamatult ligi tulnud müügimehega või üllatuslikult lausa Sinu koduukse taha ilmunud agendiga, siis kehtib taas 14-päevane taganemisõigus.
Kui oled üldteenuse tarbija, siis tea, et
- üldteenuse tarbijatel ei ole elektrimüüjatega lepinguid;
- kui soovid üldteenusest loobuda ning valida konkreetse elektrimüüja ja -paketi, pead elektrilepingu müüjaga sõlmima vähemalt 7 päeva enne kuuvahetust.
Kui oled mõne elektrimüüja klient, siis tea, et
- elektrimüüja, kelle kliendiks soovid hakata, võib pakkuda Sulle võimalust volituse alusel leping vana müüjaga Sinu eest lõpetada (volituse andmine teeb asjaajamise Sinu jaoks lihtsamaks);
- kui volituse andmise võimalust pole või Sa ei soovi seda kasutada, pead ise oma senist müüjat elektrilepingu lõpetamisest teavitama vähemalt 30 päeva ette (täpse etteteatamisaja leiad sõlmitud lepingust).
Uue elektrimüüjaga pead lepingu sõlmima vähemalt 7 päeva enne kuuvahetust.
* Kui sõlmid uue elektrimüüjaga lepingu väljaspool äriruume või sidevahendi abil ja volitad uut müüjat ühtlasi senise müüjaga lepingut lõpetama, kuid kasutad hiljem 14-päevast taganemisõigust, siis pead arvestama sellega, et uus elektrimüüja võib olla juba senist müüjat lepingu lõpetamisest teavitanud. Sellisel juhul võid jääda vahepeal üldteenuse kliendiks.
Elektrit puudutavad küsimused ja kaebused
Elektrituruga seonduv järelevalve ja vaidluste lahendamine on jagatud Konkurentsiameti ning TTJA vahel.
- TTJA tegeleb lepingutingimusi puudutavate küsimustega ning teeb järelevalvet elektriettevõtete reklaami- ja müügitegevuse üle. Samuti tegeleb küsimustega, mis puudutavad elektriohutust ja arvesteid. Vaata ka elektriohutus.
- Konkurentsiamet teostab järelevalvet elektrituruseaduse ja selle alusel kehtestatud õigusaktide täitmise, sh elektrituru toimimise ja turuosaliste tegevuse üle.
Kümme näidisküsimust
- Sa pole rahul elektriettevõtte klienditeenindusega või oled leidnud puuduseid ettevõtte veebilehel.
Peaksid pöörduma elektriettevõtte poole, kuna klienditeeninduse probleemid peab kaupleja ise lahendama. Juhul, kui tegemist on eksitava teabe edastamisega ja ettevõte ei tee Sinu pöördumise peale parandusi, peaksid pöörduma TTJA-sse.
- Sulle on alusetult esitatud leppetrahvi või viivise tasumise nõue.
Esmalt peaksid hoolikalt lugema lepingutingimusi ja selgitama leppetrahvi või viivisnõude sisu. Seejuures peaksid kontrollima, kas oled arved ikka õigeaegselt tasunud. Alles siis, kui Sa oled lõplikult veendunud, et leppetrahvi või viiviste nõudmiseks puudub alus ning Sa ei jõua elektriettevõttega suheldes omal käel lahenduseni, saad pöörduda nõude vaidlustamiseks TTJA juures tegutsevasse tarbijavaidluste komisjoni või kohtusse.
- Sul on tekkinud kahjunõue seoses elektriettevõtte tegevuse/tegevusetusega.
Esmalt pöördu elektriettevõtte poole, vaidluse korral tarbijavaidluste komisjoni või kohtusse.
- Sinu elektriarvesti on taatlemata või Sul on küsimus seoses arvesti tehnilise kontrolliga.
Esmalt pöördu võrguettevõtja poole ja seejärel vajadusel TTJA poole.
- Sinu elektriühendus on ettevõtte poolt katkestatud.
Ühenduse katkestamise õiguspärasuse hindamisega tegeleb Konkurentsiamet.
- Elektriettevõte muudab Sinuga sõlmitud lepingu tingimusi.
Küsimuste korral suhtle esmalt elektriettevõttega ja küsi selgitusi. Kui leiad, et lepingu tingimuste muutmine ei olnud õiguspärane, on Sul võimalik vaidluse korral pöörduda tarbijavaidluste komisjoni või kohtusse. Võrgutasude või võrguteenuse osutamise tüüptingimuste muutmisel tuleb pöörduda Konkurentsiametisse, kuivõrd võrgutasud ja võrguteenuse osutamise tüüptingimused kooskõlastatakse Konkurentsiametiga.
- Avastad, et keegi varastab Sinult elektrit.
Pöördu kohe politseisse ja elektriettevõtte poole.
- Sulle on esitatud ebamõistlikult suur arve, kuid olemasolevad dokumendid kinnitavad tarbitud elektrikoguseid ja selle hinda.
Esmalt peaksid pöörduma asjaolude väljaselgitamiseks elektriettevõtja poole. Kui elektriettevõtja vastus Sind ei rahulda on Sul võimalik pöörduda arve vaidlustamiseks tarbijavaidluste komisjoni või kohtusse.
- Sinu tarbimiskohas ei ole täidetud võrgukvaliteedi nõuded (elektriga varustatus ei ole tagatud, pinge kõigub vms).
Esmalt pöördu võrguettevõtja poole. Juhul kui probleem ei lahene peaksid pöörduma Konkurentsiametisse.
- Sa ei saa arvet.
Peaksid pöörduma elektriettevõtte poole. Samas tuleb Sul arvestada, et isegi siis, kui arve tuleb hilinemisega, ei ole Sul õigust keelduda selle maksmisest. Samas ei ole ka ettevõttel õigus nõuda Sinult viiviseid, kuna ta on ise arve esitamisega viivitanud.